İnkılap Kitabevi
608
eKitap Arşivi – Ücretsiz PDF E-Kitap İndir
Yalnızca PDF e-kitapların paylaşıldığı Ücretsiz bir ekitap arşividir.
Comte'un içinde bulunduğu konumun tuhaflığı şöyledir; Bilinmezci görüşün dayandığı ilkeleri kabul etmele birlikte bundan doğal olarak çıkartılan sonuçları rededer. Durumu gördüğü gibi kabul etmektedir. Şunu kabul ve iddia eder ki felsefe, mutlak prens ve evrenin gerçek ya da nesnel merkezi ve evren hakkındaki bilgimizin öznel merkezi olan birlik prensibine ulaşma girişimlerinde yetersiz kalmıştır. Nesnelerin mutlak gerçeklikleri ve bizim bunlar üzerindeki anlayışımız arasında büyük bir uçurum bulunduğunu da iddia eder.
İnsanlara durup şöyle iyi ya da kötü yanlarıyla bir bakmak istesem onlar ıdaima tek bir ödevle ilgilenirken bulurum, tümünü ve özellikle teker teker hepsini: İnsan türünü korumak için iyi olanı yapmak. Türlerini sevdikleri için değil elbette, yalnızca basit bir nedenden, içlerinde bu dürtüden daha eski, daha güçlü, daha ödün vermez, daha üstesinden gelinmez bir şey yok, -çünkü bu dürtü türümüzün ve sürümüzün özünü oluşturuyor. Komşularımızı alışılagelen basiretsizlikle sınırları çok belirgin beş parçaya, yararlı, zararlı, iyi, kötü diyerek bölmek kolay; oysa geniş bir açıdan bakıldığında, bütün üzerinde biraz düşündüğümüzde bu sınırları çok belirgin ayırımın güvenilmezliğini anlar ve ayırımdan vazgeçeriz.
Friedrich NIETZSCHE
Akıl insanıyla sezgi insanının yan yana bulunduğu çağlar vardır; biri sezgiden ürker, öteki soyutlamalarla alay eder; ikincisinin akılsız olduğu ölçüde birincisi sanatsızdır. Her ikisinin de arzusu hayata hâkim olmaktır. Biri, belli başlı dertlere ihtimam, akıllılık ve düzenlilikle çare olmayı bilirken öteki "pek şen kahraman" olarak, o dertleri görmeyerek ve yalnızca görünüşe ve güzelliğe yönlendirilmiş bir hayatı gerçek sayarak.